سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 44598

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 3

مهریه

 
آنچه از مالت رفت و تو را پند آموخت ، از دستت نشد و نسوخت . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: alireza bagheri ::: سه شنبه 91/2/5::: ساعت 1:0 صبح

مصوب 1377/2/13
هیأت وزیران
ماده 1 -- چنانچه مهریه وجه رایج باشد, مرجع صالح بنا به درخواست هر یک اززوجین  میزان آن را با توجه به تغییر شاخص قیمت سال زمان تأدیه نسبت به سال وقوع‌عقد محاسبه و تعیین می‌نماید. تبصره : در صورتی که زوجین   در حین اجرای عقد در خصوص محاسبه و پرداخت  مهریه  وجه رایج به نحو دیگری تراضی کرده باشند, مطابق تراضی ایشان عمل خواهدشد.
ماده 2 -- نحوه محاسبه مهریه  وجه رایج بدین صورت است :متوسط شاخص بها در سال قبل, تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد,ضربدر مهریه  مندرج در عقدنامه‌.
ماده 3 -- در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه   زوج  متوفی  پرداخت   شود, تاریخ‌فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود.
ماده 4 -- بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام موارد زیر می‌باشد : الف . شاخصهای بهای سالهای قبل از اجرای این قانون را تهیه و در اختیار قوه‌قضائیه  قرار دهد.
ب . شاخص بهای مربوط به هر سال را به طور سالیانه حداکثر تا پایان خرداد ماه‌تهیه و به قوه قضائیه   اعلام نماید.
ماده 5 -- دادگاهها و ادارات ثبت   اسناد و املاک موظفند در محاسبه میزان مهریه وجه‌رایج, مطابق ماده (2) و در تعیین تغییر شاخص قیمت مهریه بر اساس شاخصهای مقرردر ماده (4) این آیین‌نامه اقدام نمایند. ماده 6 -- در صورتی که زوجه برای وصول مهریه به دادگاه صالح دادخواست تقدیم‌نماید, هزینه دادرسی به میزان بهای خواسته   بر اساس مهرالمسمی با زوجه است و درصورت صدور حکم به نفع وی, زوج علاوه بر پرداخت   مهریه, طبق ضوابط این آیین‌نامه‌مسؤول پرداخت هزینه دادرسی به مقدار مهرالمسمی و ابطال تمبر به میزان مابه‌التفاوت‌خواهد بود.
ماده 7 -- در صورتی که زوج تقاضای صدور اجازه طلاق   نماید, دادگاه مکلف به‌تعیین تکلیف مهریه بر اساس این آیین‌نامه و بر طبق ضوابط و مقررات جاری خواهدبود.