سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 44768

  بازدید امروز : 8

  بازدید دیروز : 10

مهریه

 
انصاف، دوستی را پایدار می کند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: alireza bagheri ::: سه شنبه 91/2/5::: ساعت 1:4 صبح

اعسار مرد زندانی برای پرداخت مهریه




    قضات دادگاه تجدیدنظر با بررسی شرایط زندگی یک مرد درخواست اعسار وی را که محکوم به پرداخت مهریه همسرش به صورت یکجا شده بود، پذیرفتند.
    
    قاضی دادگاه خانواده، این مرد را به خاطر آنکه 2سال قبل در یک تصادف شدید چندمیلیون تومان دیه دریافت کرده بود تنگدست و معسر نمی دانست. مرد جوانی با ارائه دادخواست اعسار به شعبه 240 دادگاه خانواده تهران ادعا کرد، قادر به پرداخت مهریه 12میلیون و پانصدهزار تومانی همسرش نیست. قاضی دادگاه دستور تعیین وقت و احضار مرد جوان و همسرش را به دادگاه صادر کرد. مرد که با لباس زندان و تحت الحفظ در برابر قاضی قرار گرفته بود، گفت: چند سال پیش به طور سنتی با دخترخاله ام ازدواج کردم، اما از 5سال پیش به خاطر بروز اختلافات شدید جدا از هم زندگی می کنیم و دو سال قبل در اثر یک تصادف شدید بین خودروی پدرم و یک خودروی نظامی، من به شدت مصدوم شدم و پدر و برادرم در این تصادف از بین رفتند. سال گذشته همسرم مهریه اش را به اجرا گذاشت و من چون قادر به پرداخت مهریه اش به صورت کامل نبودم روانه زندان اوین شدم. به همین خاطر از دادگاه می خواهم تا با در نظر گرفتن شغل من که کارگر روزمزد تاسیسات هستم و ماهیانه فقط 140هزار تومان درآمد دارم، مرا معسر دانسته و مهریه همسرم را قسط بندی کند تا من از زندان نجات پیدا کنم. زن جوان با شنیدن اظهارات شوهرش گفت: همسرم به خاطر این تصادف مبلغ 10میلیون تومان دیه دریافت کرد و علاوه بر آن به خاطر مرگ پدر و برادرش هم دیه ای به او تعلق گرفت، به همین خاطر نه تنها او معسر نیست بلکه قادر است به صورت یکجا تمام مهریه مرا بپردازد.
    
    قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات طرفین دستور استعلام از اجرای احکام کیفری دادسرای اردبیل را در مورد میزان دیه دریافتی شوهر صادر کرد. پاسخ استعلام حاکی از آن بود که این مرد به خاطر آسیب شدید جسمانی و جراحات متعدد در تصادف مبلغ 10میلیون تومان دیه دریافت و مطالبات خود بابت دیه فوت پدر و برادرش را تماما به مادر خود بذل کرده است.
    
    قاضی پس از این استعلام قضایی مرد را محکوم به پرداخت مهریه همسرش کرد و وی را قادر به پرداخت تمام مهریه تشخیص داد. مرد پس از صدور حکم نسبت به آن اعتراض کرد و گفت: به خاطر شکستگی های متعدد مبلغ دیه را صرف درمان و رفت وآمد به بیمارستان های متعدد کرده ام. با اعتراض مرد پرونده به شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد. قاضی محمدحسن سیفی رییس دادگاه و عشقعلی مستشار شعبه با توجه به آنکه اخذ دیه را دلیلی بر تمکن مالی مرد ندانستند و با استناد به تبصره 19 آیین نامه اجرایی قانون محکومیت های مالی و ماده 3 قانون مذکور با احراز تمکن مرد از پرداخت به نحوه اقساط به استناد ماده 358 آیین دادرسی مدنی رای بدوی را نقض و مستندا به ماده 3 قانون نحوه محکومیت های مالی و مواد 21 و 22 آیین نامه اجرایی همان قانون حکم به تقسیط به این شرح صادر کردند که مرد مبلغ 5میلیون تومان از مهریه را نقدا و بقیه را به اقساط ماهیانه 200هزار تومان تا استهلاک کامل و در صورت استنکاف از پرداخت قسط در موعد مقرر به تقاضای همسرش بازداشت شود. ضمن آنکه صدور حکم تقسیط مانع از استیفای زن از اموالی که بعدا از مرد به دست آید، نخواهد شد.